Thursday 23 May 2013

persinggahan ini

detik itu berdetik pantas,
dan masa itu terus berjalan,
tanpa segan silu ia meninggalkan insan...


setiap detiknya,
pasti akan ada suatu persinggahan ,
dan setiap persinggahan itu,
pasti meninggalkan kesan dan memori
yang berbeda..


terkedu seketika di persinggahan itu,
kerna ku temui bahagia ,
yang mana setelah sampainya waktu berpisah,
hati hiba dan tak rela melepaskan,
sedangkan waktu itu ,
adanya perlajanan yang harus diteruskan,


di persinggahan itu aku belajar,
belajar memahami dan menghayati,
belajar menghormati dan menyanyangi,
belajar melukai dan dilukai,
dan tanpa aku sedar,
kakunya diri tanpa ilmu itu,


di persinggahan ini jua,
aku mula belajar menjadi dewasa,
belajar berjalan dan berfikir,
dengan segala racun penawar dunia,
setiap detik aku harus akui,
aku membesar dan dewasa bersama naluri,
pengalaman dan kehidupan...


mungkin ada harinya,
kadangkala melangkau batasan insani,
melakukan kesilapan tanpa sedar,
melukai tanpa aku perasan,
kata yang ditutur tidaklah sesedap didengar,
hingga timbulnya benci dan amarah,
yang mewujudkan jurang dan pemisah..


mungkin dipersinggahan ini harus aku pelajari,
bersama pengalaman dan angin disisi,
mungkin disini harus aku rasai,
ditinggalkan sendiri sepi,
bersama menjadi memori,
dan mungkin disini jua harus aku mengerti,
melepaskan memori indah,
menelan pahit manisnya rencah dunia...


persinggahan ini,
seakan menguji diri yang lesu,
membangkitkan diri yang terlena,
mencabar,
sejauh manakah teguhnya hati....


di persinggahan ini,
aku mula memahami 
dan belajar..





mungkin kita sedar atau tidak, kehidupan yang kita lalui ini sebenarnya hanyalah persinggahan, atau gelanggang ilmu untuk kita belajar, dan setiap apa yang terjadi itu adalah guru yang dijadikan diberikan oleh kita, itulah pengalaman hidup, dan di persinggahan ini jualah tempat unutk kita bercucuk tanam...renung-renungkan dan jom fikirkan bersama.....

No comments:

Post a Comment