Wednesday 29 June 2011

sahabat

teringat aku pada suatu saat,
saat dimana aku jatuh dan tak mampu berdiri,
sakitnya terasa hinggakan ke semangat ku,
hingga hidup ini ku rasa tiada guna lagi ku teruskan,
hingga terasa seluruh duniaku gelap gelita,

teringat aku pada suatu ketika,
aku dilanda kesedihan yang teramat,
hingga kering air mata ini,
namun kesedihan itu masih belum hilang,
dan aku mahu jua menangis sehingga,
sehingga tercabut roh dari jasadku ini....

teringat aku du suatu masa,
aku kebingunggan dalam mencari matlamat hidupku,
kebinggungan mencari penyelesaian untuk suatu masalah,
hinggakan aku merasa letih dalam hidup,
hinggakan semangatku ini kian luntur,
dan aku merasakan lemah dalam rialiti hidupku ini...

namun tanpa aku sedari,
satu tangan dihulurkan tanpa ku pinta,
membantu aku bangun saat aku jatuh,
memberi aku kekuatan saat aku kesedihan,
memimpin aku saat aku kebinggungan,
dan tiada balasan yang di pinta..

bila saja aku kesedihan,
ia membantu memberikan aku senyuman,
memberi kekuatan yang aku perlukan,
bila saja aku jatuh dan rebah,
ia mengangkatku dengan seluruh hatinya,
bila saja ak bingunggan dan tidak dapat mencari penyelesaian,
ia menenangkan aku dengan kalimahnya,
hingga aku dapat berfikiran semula,
dan ia membantuku menghalau kebingingan,kesedihan
dan membantu aku berdiri saat aku jatuh dan tidak mampu bangkit lagi....

kini baru aku kenal erti tangan yang sudi membantu aku,
dengan ikhlas dan tidak meminta pembalasan untuk seribu pentolongannya,
kini baru aku mengerti erti sebuah kehidupan,
tanpanya aku jua tiada dan pasti,
pasti aku akan hanyut dengan arus pemasalahan ini,,,

sahabat...
mungkin tidak dapat aku balas,
seribu pengorbanan dan kesetiaanmu,
manjadi peneman disaat aku perlukan,
menjadi pengharapan disaat aku inginkan,
menjadi tempat pengantungan disaat aku kepedihan....
terima kasih sahabat...


karya ini sebenarnya terilham setelah aku melihat satu elemen penting yang patut ada dalam hidup, SAHABAT, yer, sahabat itu penting juga dalam kehidupan setiap insan namun kita juga seharusnya pandai dalam bersahabat. sebenarnya poem ini terhasil kerana aku ingin menyatakan bahawa aku amat menghargai persahabatan yang terjalain dan aku amat menyayangi setiap insan yang aku lebalkan sahabat...dan ingatlah BIAR PUN KITA MEMPUNYAI SERIBU TEMAN, SERIBU KEKASIH, SEJUTA RAKAN SEKALIPUN,NAMUN SUSAH BAGI KITA UNTUK MENDAPATKAN SEORANG SAHABAT SEJATI, JOM FIKIRKAN BERSAMA DAN ANDA YANG TENTUKAN...enjoy it this poem

No comments:

Post a Comment